سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

85/12/17
8:12 ص

ارائه افکار و اندیشه‌ها با پیشرفت روزافزون تکنولوژی همراه شده و همگان به فراخور وسع خود برای شناساندن تفکرات خود، از آن بهره‌ می‌گیرند.
فرهنگ غربی دام‌های فراوانی بر سر راه جوانان ما گسترده است تا از طریق ابزار جدید ، به اهداف شوم خود برسد.
طبق اقرار شبکه C.B.S آمریکا، هم اکنون بیش از 180 میلیون لینک مستهجن در اینترنت وجود دارد.
به تعبیر مقام معظم رهبری، تهاجم فرهنگی جای خود را به «ناتوی فرهنگی» داده و این هشدار، وظیفة سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی را دو چندان می‌سازد.
اگر چه در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی برای عرضه معارف دینی و اعتقادی و پاسخ به شبهات در اینترنت انجام پذیرفته است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی احساس می‌شود.
مقاله‌ای که پیش رو دارید، به معرفی پیامبر اعظم(ص) در پایگاه‌های اینترنتی فارسی زبان می‌پردازد.
خوشبختانه در همه سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که معرفی خواهند شد، امکان جست و جو در مطالب فراهم است.
در این نوشتار پایگاه‌های مستقلی که درباره پیامبر فعالیت می‌کنند، معرفی شده‌اند و به برخی از پایگاه‌هایی که بخشی از اطلاعات خود را به زندگی و سیره پیامبر اختصاص داده‌اند نیز اشاره شده است. در پایان، دو وبلاگ به عنوان نمونه معرفی گردیده است. 



 پایگاه‌های مستقل


پیامبر اعظم(ص)
www.payambarazam.ir


سایت پیامبر اعظم، از ابتدای امسال که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را به عنوان سال پیامبر اعظم نامید، راه‌اندازی شده است. اداره این سایت برعهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است.
این سایت که تا کنون (16 / 10 / 85) بیش از صد و نوزده هزار بازدید داشته است، بخش‌های مختلفی دارد که همگی به پیامبر اسلام اختصاص دارد .
«بازتاب اندیشه» شامل سخنان یا مقالاتی از بزرگان، مراجع و نویسندگان معروف است.
«پیامبر در آینه قرآن و عترت» دربرگیرنده هفده نوشته است.
24 مقاله از بزرگان در بخش «کلام بزرگان» آمده است که تولستوی، سرفاکد آمریکایی، مهاتما گاندی، آلفونس دولامارتین از آن جمله‌اند.
«سیره نبوی» عنوانی است که جمعاً 144 مقاله را دربردارد. اخلاق، عدالت، سیاسی، تربیتی، اجتماعی، موضوعات این بخش هستند.
بخش «مقالات» دربردارنده 404 مقاله است: 94 مقاله درباره زندگی پیامبر، 58 مقاله مربوط به سیمای پیامبر، 60 مقاله درباره قبل و پس از دوران بعثت، 64 مقاله درباره خاتمیت و ... .
در بخش «پایان نامه‌ها» 185 پایان نامه معرفی می‌شوند.
«کتابخانه الکترونیکی» شامل متن کامل بیش از 65 کتاب است؛ از جمله: سیرة نبوی، شهید مطهری؛ برگزیده تاریخ پیامبر اسلام، محمدابراهیم آیتی؛ احمد موعود انجیل، جعفر سبحانی؛ حج پیغمبر، کاظم مدیرشانه‌چی؛ توسل به پیامبر خدا و تبرک به آثار ایشان، مرتضی عسکری؛ درس‌هایی از تاریخ تحلیلی اسلام در سه جلد، رسولی محلاتی و ... .
«پرسش و پاسخ»: این بخش به 264 پرسش پیرامون اخلاق و عرفان پیامبر، تاریخ و سیره ، اندیشه سیاسی، فلسفه احکام و ... پاسخ می‌دهد.
«داستان»: به دو بخش خواندنی و گویا تقسیم می‌‌شود: داستان‌های گویا که به صورت چندرسانه‌ای است، شامل بیش از چهل داستان و داستان‌های خواندنی شامل 386 داستان است.
«سخنان گهربار»: 566 حدیث از پیامبر، درباره اصول و فروع دین، اخلاق و اندیشه ، اهل بیت و تشیع را بیان می‌کند.
«نگارخانه»: شامل تصاویری از مکه و مدینه، آثار هنری، طرح‌های گرافیکی و پس زمینه صفحه ویندوز است.
«نواها» که امکان دانلود را نیز دارد و شامل تعدادی مدیحه و مرثیه است.


نبیّ اعظم
www.nabiaazam.com


مرکز تحقیقات علوم اسلامی، این سایت را به منظور جمع‌آوری و عرضه آثار مربوط به پیامبر، راه‌اندازی کرده است.
از ویژگی‌های این سایت می‌توان به طبقه‌بندی موضوعی و درختواره، ذکر آدرس منابع و سایت‌هایی که از آن بهره برده است و امکان معرفی وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌های مربوط به پیامبر اسلام اشاره کرد.
بخش «شرح حال» شامل زندگی پیامبر تا نبوت با 156 نوشته همراه است.
«سیره نبوی» و «فضائل» به بیش از شصت مقاله مزین است.
«پیامبر از منظر دیگران» عنوان بخش دیگری از سایت است که پیامبر در قرآن، روایات، کتاب های مقدس و از نیز دیدگاه بزرگان اسلام را بررسی می‌کند.
«تاریخ اسلام از نبوت تا رحلت» با 39 مقاله، «اصحاب پیامبر» با 21 مقاله، «بعثت» با 16 مقاله و «مدایح و مراثی» با 39 قطعه از دیگر بخش‌های سایت است.
«کتاب و کتابخانه» شامل متن هفتاد کتاب، 104 مقاله، هشت پایان نامه، دو کتابشناسی می‌باشد.
«داستان‌ها و حکایت‌ها» شامل 71 داستان چند رسانه‌ای است.
این سایت به 42 پرسش درباره پیامبر اعظم پاسخ داده است.
از ویژگی‌های این سایت عرضه آثار مربوط به پیامبر اعظم به زبان‌های دیگر است . مقالات و نوشته‌های عرضه شده به زبان فرانسه 312 مورد است. مقالاتی به زبان عربی و اردو نیز عرضه کرده است.
معرفی 41 وبلاگ که به طور اختصاصی در مورد پیامبر فعالیت می‌کنند، از بخش‌های مفید این سایت است.


منادی
www.monadi.com


«فهرست مطالب» مهم‌ترین بخش این سایت به شمار می‌رود که به صورت درختواره 42 موضوع کلی را بررسی کرده است. هر موضوع کلی شامل موضوعات ریزتر می‌شود.
به عنوان نمونه به چند موضوع کلی این بخش اشاره می‌کنیم:
زندگی‌نامه پیامبر اعظم، کتابشناسی درباره پیامبر، جمال محمد در نگاه قرآن، اصحاب پیامبر اعظم، پیامبر اعظم و خانواده، معرفی کتب اختصاصی پیامبر، پرسش و پاسخ درباره نبی، متن مقالات پیامبر اعظم، منابع مالی اهل‌بیت، شیوه فرماندهی پیامبر، زنان پیامبر، صحابه و تبرک به پیامبر، نبوت از منظر امام خمینی و ... .
سایت منادی چند قطعه فیلم از جمله محمد رسول الله و تعدادی نماهنگ و صوت و ... با امکان دانلود در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.
امکان ایجاد ایمیل برای کاربران، ارائه اشعار ویژه پیامبر در هر روز، عرضه احادیث پیامبر در هر روز، پخش قرآن و ... از دیگر امکانات سایت است.


رسول نور
www.rasoolaazam.com


«کتابخانه» این سایت متن پانزده کتاب را دربر دارد؛ از جمله : اهل بیت در آیه تطهیر، سید جعفر مرتضی عاملی؛ آثار اسلامی مکه و مدینه، رسول جعفریان؛ پیامبر امی، مرتضی مطهری؛ سرزمین اسلام، گلی زواره و ... .
بخش «مجلات» شامل مقالات اختصاصی درباره پیامبر اکرم است که در نشریاتی چون: فرهنگ کوثر، آفاق نور، اندیشه حوزه ، کلام اسلامی، حوزه و دانشگاه و ... به چاپ رسیده است.
«مقالات» به موضوعاتی مانند: شقّ صدر، اجداد پیامبر و ... می‌پردازد.
حدود یکصد عنوان پایان نامه در قسمت «پایان نامه» معرفی شده است.
این سایت به موضوعاتی از قبیل: پیامبر در آینه شعر و ادب، نبوت و مباحث کلامی ، اماکن منسوب به پیامبر و ... نیز پرداخته است.
«تالار گفتمان رسول نور » بخش دیگری از سایت است که امکان اظهار نظر اعضای سایت و میهمانان را درباره مباحث مطرح شده، فراهم می‌کند.
«از میان وبلاگ‌ها» به عرضه نوشته‌های منتخب وبلاگ‌های گوناگون در مورد پیامبر اختصاص دارد.


سایت اطلاع‌رسانی رسول اعظم
www.rasoolazam.com


سایت اطلاع رسانی رسول اعظم(ص) به چهار زبان فارسی، عربی ، انگلیسی و اردو فعالیت می‌کند.
ارائه زندگی‌نامه پیامبر، روایاتی از رسول گرامی اسلام، شعر ، داستان، مقاله، معرفی کتاب، گفت و گو با هنرمندان و نویسندگان درباره پیامبر از بخش‌های این سایت است.
در بخش «مقالات»، نوشته‌هایی با عنوان حاکمیت سیاسی پیامبر در قرآن، پیامبر اسلام و شیوه گذر از جامعه جاهلی به جامعه اسلامی به چشم می‌خورد.
بخش «خبر» به اخبار مربوط به پیامبر اسلام و سال پیامبر اعظم اختصاص دارد.


سایت اطلاع رسانی پیامبر اعظم
www.payambareazam.ir


سازمان عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اداره کننده این سایت است.
بیش از پنجاه مقاله با موضوعاتی نظیر: نقش پیامبر در تمدن انسان، رسالت امت اسلامی در قبال پیامبر در بیان آیت الله جوادی آملی، سازمان اداری و مالی در زمان رسول خدا، پیامبر و حقوق انسان، عوامل ماندگاری سنت نبوی، پرسش و پاسخ درباره هدف جنگ‌های پیامبر و ... در بخش «مقالات و پژوهش» به چشم می‌خورد.
زندگی‌نامه پیامبر، احادیث نبوی، معراج رسول اعظم، سیره رسول اعظم، پیامبر و خانواده و پیامبر در مثنوی از دیگر بخش‌های این سایت است.


جشنواره بین‌المللی وبلاگ‌نویسی پیامبر اعظم
www.peyambar-aazam.com


اداره کل فرهنگی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)  با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این جشنواره را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی راه‌اندازی کرده است.
اهمّ فعالیت‌های این سایت عبارت‌اند از: معرفی برترین وبلاگ‌ها، برترین مقالات درباره پیامبر اعظم و برگزاری مسابقه بین وبلاگ‌ها و نوشته‌هایی درباره رسول گرامی اسلام.
این سایت تا کنون بیش از دویست عنوان نوشته را عرضه کرده است.


روابط عمومی ستاد نکوداشت سال پیامبر اعظم خراسان رضوی
www.payambare-azam.com


اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، عهده دار تأمین این سایت است.
پیامبر شناسی شامل: ضرورت نبوت، خاتمیت ، علم پیامبر، عصمت و وحی، قسمت مهم سایت را تشکیل می‌دهد.
«طرح سیره نبوی» که بر اساس این طرح هر هفته یک سنت نبوی در بین نهادها و ارگان‌ها تبلیغ می‌شود تا به اجرا درآید.
گالری عکس، اخبار ستاد، شعر و ادب، احادیث پیامبر از سایر بخش‌های سایت است.


جشنواره الکترونیکی پیامبر اعظم (ویژه جوانان)
Payambar.ir


علاقه‌مندان با هر میزان تحصیلات می‌توانند در رشته‌های دوازده گانه مطرح شده در سایت ثبت نام کنند و از جوایز ارزشمند آن بهره‌مند شوند.
رشته‌ها و آمار آثار رسیده هر یک عبارت‌اند از:
شعر 754 ؛ عکاسی 1839 ؛ نماهنگ 178؛ وبلاگ 1185؛ گرافیک 1665؛ فیلم کوتاه 63؛ کاریکاتور 428؛ داستان کوتاه 444؛ خوشنویسی 406؛ چهل حدیث نبوی 988؛ آموزش الکترونیکی 1235؛ کتابخوانی 5834.
این جشنواره ویژه سال پیامبر است و ثبت نام و طی کردن مراحل آن تا پایان سال پیامبر فرصت دارد.
کاربر پس از ثبت نام به میز کار دسترسی پیدا می‌کند و در هر کدام از رشته‌های بالا شرکت و آثار خود را ارسال می‌کند.
کاربران می‌توانند در دوره آموزشی الکترونیکی شرکت کنند و پس از گذراندن شانزده جلسه (یک ترم دانشگاهی) در آزمون شرکت بجویند و در صورت قبولی، گواهینامه گذراندن دوره را دریافت کنند. این دوره با همکاری سازمان ملی جوانان و دانشکده مجازی علوم حدیث، تهیه شده است.


پیامبر اعظم
Payambar.labbaik.ir


سایت لبّیک ویژه پیامبر اعظم(ص) صفحه‌ای را ایجاد کرده و متن کامل هفتاد کتاب در آن عرضه شده است؛ از جمله: الگوهای رفتاری پیامبر اعظم؛ الگوی برتر، پیامبر اعظم، از هجرت تا رحلت؛ پیامبری و جهاد، نوشتة جلال الدین فارسی؛ سیاست خارجی پیامبر اسلام، نوشتة سید غضنفرعلی جعفری فائزی؛ وضوی پیامبر، نوشتة سید علی شهرستانی و ... .
نیز متن 140 مقاله درباره رسول اکرم ارائه شده است؛ از جمله: آداب سلوک پیامبر اکرم با خانواده ( به نقل از کوثر)، عطر صلوات و... .
زندگی‌نامه پیامبر، سخنان پیامبر، ادعیه و زیارات، پیامبر و ادیان دیگر، سخنان بزرگان، گالری صوت، گالری تصاویر و اخبار ویژه سال پیامبر اعظم از دیگر بخش‌های سایت است.


یا محمد
www.ya-mohammed.com


در پی اهانت روزنامه‌های دانمارکی و غربی به ساحت مقدس پیامبر عزیز اسلام، این سایت برای جمع‌آوری اعتراضات به این توهین‌ها تشکیل شد.
این سایت که هفت زبان انگلیسی، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، عربی، اردو و فارسی را پشتیبانی می‌کند، خواستار مجازات عاملین این عمل ننگین شده است.


 پایگاه‌های دیگر

دانشنامه اسلامی رشد
Daneshnameh.roshd.ir


بخشی از دانشنامه بزرگ اسلامی شبکه رشد به پیامبر اعظم اختصاص یافته است. با کلیک بر گزینه «زندگی حضرت محمد مصطفی» صفحه پیامبر اعظم باز می‌شود که شامل این مباحث است: ولادت، شجره نامه پیامبر، سرپرست پیامبر، دوران نوجوانی، همسران و فرزندان، دعوت سرّی، غزوه‌ها، وقایع سال ششم تا دهم.
ویژگی این دانشنامه این است که واژه‌های اماکن، اعلام و ... را شرح و توضیح می‌دهد.
«آنچه به اینجا پیوند دارد» مطالب بسیاری را که به پیامبر مرتبط است و در بخش پیامبر نیامده، عرضه می‌کند.


پایگاه اطلاع رسانی حوزه
www.hawzah.net


در قسمت پیامبر و اهل‌بیت، بخشی به پیامبر اسلام اختصاص یافته و زندگی، سیره فردی و اجتماعی، دوران جوانی، دین پیامبر، وقایع سال‌های حیات پیامبر به صورت درختواره مطرح شده است.


پایگاه اهل بیت
www.ahl-al-bait.com


در بخش عترت، زندگی‌نامه و سیره پیامبر اکرم(ص) آمده است.


پایگاه اطلاع رسانی تبیان
www.tebyan.net


در قسمت مناسبت‌های ویژه، هر سال ویژه نامه‌ای در مورد پیامبر ارائه شده است.


 وبلاگ‌ها

پیامبر اعظم
Pyambaraazam.parsiblog.com


این وبلاگ به مباحثی چون: ذریه پیامبر، معجزات پیامبر، معراج پیامبر، پیامبر شیعه یا سنّی؟، چهره‌های نفاق و ... پرداخته است.


پیامبر امّی
Peyambareommy.mihanblog.com


سخنان پیامبر، سیره نبوی، داستان ، پرسش و پاسخ، بیم‌ها و نگرانی‌های پیامبر اکرم، از ازدواج تا بعثت، روحانیت وارث پیامبر خاتم و ... مباحثی است که در این وبلاگ مطرح شده است.


مشخصات مدیر وبلاگ
 
مهدی احمدی[122]
 

به نام خدا. طلبه ام. چندین ساله که کارهای پژوهشی انجام می دم. دو کتاب درباره شیخ محمد عبده و شیخ محمدجواد مغنیه و کتاب مأخذشناسی پیشگیری از جرم، چهل حدیث گلهای آفرینش و حدود 30 مقاله نتیجه فعالیتهای پژوهشی ام می باشد.


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ