سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

85/11/24
11:46 ع

ج: امنیت اخلاقی از نگاه نبوی

دین مترقی اسلام ـ که خواهان تعالی انسان است ـ تفریط و افراط در امور جنسی را جایز نمی‌داند و با تکیه بر سه اصل اساسی توحید، نبوت و معاد، برای احتیاجات ثابت بشری، قوانین ثابت وضع کرده و ارزش‌های فطری و مطلق و فرا زمانی، فرا مکانی و فرا ملّی را در اختیار جوامع انسانی قرار داد.

آیات 100 مائده، 157 اعراف ، 103 یوسف و ... نشان روشنی بر مطلق بودن و همیشگی بودن ارزش‌های اخلاقی از نظر اسلام دارد.

محدودسازی روابط زنان و مردان، از بین بردن عوامل تشویش خاطر مردم، تأکید بر پوشش و ترویج فرهنگ حیا و شرم، دیدگاه پیامبر مکرم اسلام و عموم پیامبران است که نقش مهمّی در سالم‌سازی و امنیت اخلاقی جامعه دارد.

هیچ آدم عاقلی نمی‌گوید: مقید بودن رانندگان به رعایت مقرراتی مانند توقف پشت چراغ قرمز، رعایت حرکت از دست راست و... مخالف آزادی رانندگی است و موجب محدودیت رانندگان است. بلکه خردمندان می‌گویند: آزادی باید در چارچوب مقرراتی باشد که انسان را به مقصد برساند نه این که باعث اتلاف جان و مال و اذیت و آزار مردم شود.

از دیدگاه «اسلام» اشباع غریزه با رعایت عفت و تقوا، منافی نیست. بلکه تنها در سایه عفت و تقوا می‌توان غریزه را به حد کافی اشباع کرد و جلوی هیجانات بیجا و ناراحتی‌ها و احساس محرومیت‌ها و سرکوب شدن‌های ناشی از هیجان‌ها را گرفت. به عبارت دیگر: تأمین نیازها، غیر از دامن زدن به هوس‌ها و آرزوهای پایان ناپذیر است.

در قاموس نور

قرآن کریم، کتاب روشنی‌بخش راه بشریت، که تمام اندیشه‌های نبوی را دربردارد، راهکار امنیت اخلاقی جامعه را چنین به تصویر می‌کشد:

1. تأکید بر ارزش پاکدامنی و شرم.

2. ارزش دانستن حیا برای انسان‌ها و به ویژه زنان.

3. سفارش به اجرای احکام و حدود الهی برای جلوگیری از شیوع فساد در جامعه.

4. سفارش به دوری از گناهان آشکار و پنهان جنسی.

5. هشدار درباره عذاب‌های سخت اخروی در مقابل انجام گناهان جنسی.

6. اعلام دوری از پلیدی‌های جنسی، شرط پیوند معنوی و بیعت زنان با پیامبر اسلام.

7. تحریم تهمت و شایعه‌سازی جنسی.

8. ارزش دانستن بکارت دوشیزگان و روابط محدود با همسر.

9. سفارش ازدواج با کسانی که قبل از ازدواج روابط نامشروع نداشته‌اند.

10. اعلام عفت‌ورزی به عنوان یکی از ویژگی‌های بهشتیان.

11. مبارزه با همجنس‌گرایی.

12. تحریم ازدواج به طور کلی با برخی بانوان. (مثل محارم و ... )

13. سفارش به اینکه فرزندان به هنگام ورود به خلوتگاه پدر و مادر، اجازه بگیرند.

14. تجلیل از حماسه عفت و پاکدامنی. -

پیامبر اسلام9 رعایت حیا، عفت‌ورزی، پوشش و غیرت را شرط سالم سازی جامعه و عامل پیش‌گیری از منکرات و نقطه ایده‌آل برای برقراری «امنیت اخلاقی» می‌داند.

پیامبر اعظم9 در جای جای سخنانش کارهای مخالف با این ارزش‌ها ـ که مطابق با فطرت انسان است ـ را سرزنش می‌کند.

حیاورزی

پیامبر مردانی که مثل بانوان نازک حرف بزنند و زنان مردنما را، مشمول لعنت خدا می‌داند. پوشیدن لباس زنان توسط مردان و بالعکس را، مخالف روح عفت و حیا شمرده و می‌فرماید:

لعن الله الرجل یلبس لبسة المرأة و المرأة یلبس لبسة الرجل؛ خداوند، مردی که لباس زنان و زنی که لباس مردان را بپوشد، لعنت کند.

آن پیشوای اخلاق، «حیا و ایمان» را لازم و ملزوم یکدیگر معرفی می‌نماید و می‌فرماید:

الحیاء و الایمان مقرونان فی قرن واحد، فاذا سلب احدهما تبعه الاخر؛ شرم و ایمان، با یک رشته به هم پیوسته‌اند. لذا اگر یکی از دست برود، دومی نیز خواهد رفت.

انسان در صورتی که حیا نداشته باشد، هر کاری ممکن است از او سر بزند. پیامبر 9 ضرب المثلی را از پیامبران نقل می‌کند که:

اذا لم تستح فاصنع ما شئت؛ اگر حیا نداری، هر کاری می‌خواهی انجام بده.

پیامبر به مؤمنان سفارش می‌فرمود که به هنگام غسل، مکانی را انتخاب کنند که بدن برهنه آنان دیده نشود. و تأکید می‌کرد که مردم درباره روابط زناشویی دیگران سخن نگویند و پرسش نکنند.

پیامبر وظیفه زنان درباره رعایت حیا و پاکدامنی و تأثیرگذاری بی‌حیایی زنان را هشدار داده و می‌فرماید:

الحیاء عشر اجزاء فتسعة فی النساء و واحد فی الرجال؛ حیا، ده قسمت است که نُه تای آن در زنان و یک جزئش در مردان است.

«حیا» در بُعد فردی و در خلوت نیز از نگاه تیزبین پیامبر دارای اهمیت ویژه‌ای است. فردی که در خلوت و تنهایی، حیا را مراعات کند، بدون شک در جامعه نیز بهتر از دیگران خود را حفظ خواهد کرد. پیامبر اکرم9 با بیان اینکه دو فرشته همواره و به صورت شبانه روزی مراقب انسان هستند، به مؤمنان گوشزد می‌‌کند: به همان اندازه که از دو مرد صالح و پرهیزکار که در همسایگی آنان است حیا می‌کنند، از آن دو فرشته نیز حیا کنند.

عفت ورزی

عفت ورزی نیز سهم زیادی در حفظ انسان از افتادن به پرتگاه فساد جنسی دارد. و تقویت این ویژگی، به سلامت افراد و در نتیجه به سلامت جامعه کمک می‌کند.

پیامبر اکرم با ستایش جوانی که به خاطر عفت‌ورزی ازدواج می‌کند، می‌فرماید:

ان احب الخلائق الی الله عزوجل شاب حدث السن فی صورة حسنة جعل شبابه و جماله لله و فی طاعته ذلک الذی یباهی به الرحمان ملائکته یقول: هذا عبدی حقّاً؛ جوانی که در اوج جوانی و زیبایی چهره، جوانی و زیبایی خود را صرف اطاعت خدا نموده (گرفتار انحرافات جنسی نشود)، محبوب‌ترین خلایق نزد خداست. او کسی است که خداوند به او مباهات می‌کند و به ملائکه می‌فرماید: این، عبد حقیقی من است.

پیامبر همچنین کسی که به عشق‌های کاذب جنسی توجه نکند و در برابر آن عفت به خرج داده و صبر کند را، مشمول غفران خدا و از بهشتیان معرفی می‌نماید.

پیامبر خطرات بی توجهی به عفت‌ورزی را بیان فرموده و زنان را از استعمال عطرهایی که تمایلات خفته مردان را بیدار می‌نماید، نهی کرده است.

پیامبر غیور، شهوت‌رانی را درکنار انحرافات اعتقادی و سیاسی عنوان کرده و جامعه را آن برحذر داشته است.

چرا این همه محدودیت؟

شکی نیست که زن و مرد از نظر جسمی و روحی، تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. میل به آرایش و خودنمایی در زن، و تحریک همسر از طریق نگاه، باعث حفظ و تحکیم کانون خانواده می‌گردد. اما در عرصه حضور اجتماعی و خارج از محدوده خانواده، این امیال باید کنترل شوند تا جامعه سالم بماند و امنیت اخلاقی ایجاد گردد.

سفارش به پوشش و پاکدامنی، حرمت نگاه‌های هوس‌آلود و همه محدودیت‌های تعیین شده در اسلام «سلامت جامعه» را تضمین می‌کند.

بیم‌ها و هشدارها

امروز که برخی جوامع اسلامی با دوری از اندیشه‌های توحیدی در مناسبات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اخلاقی، در برابر اندیشه پست دنیاگرایی و انسان محوری قرار گرفته است، بیم آن می‌رود که شیاطین جن و انس، به غارت عفاف و حیای دختران و پسران بپردازند.

خداوند حکیم در قرآن هشدار داده که هدف شیطان، گسترش فرهنگ برهنگی است و انسان فطرتاً مایل به پوشش است آیه 27 سوره اعراف به مردم گوشزد می‌کند که مراقب وسوسه‌های شیطان باشند تا لباس و پوشش را از آنان نگیرد.

خداوند مهربان در آیات متعدد نسبت به اقدام شیاطین انس هشدار داده و فرموده است: شهوت پرستان می‌خواهند شما را به انحراف بزرگی بکشند. و البته زورمداران و شهوت‌رانان در طول تاریخ، حامی گسترش «فرهنگ برهنگی» و خواهان برچیده شدن حیا و عفت بوده‌اند. بعضی مفسران در ذیل آیه 49 سوره بقره ـ که ظلم فرعون را نسبت به بنی‌اسرائیل شرح می‌دهد ـ استحیای زنان را به معنای حیازدایی و زدودن شرم می‌دانند.

حال، ضروری است دولت‌های اسلامی مراقب عواملی باشند که در پوشش: آموزش جنسی، کنترل جمعیت، جلوگیری از ایدز و... به دنبال حیازدایی و عادی سازی روابط زن و مرد هستند!

مبارزه نبوی با مفاسد اخلاقی

پیامبر اعظم در مبارزه با مفاسد اخلاقی گام‌هایی بلند برداشتند که به فهرست آن اشاره می‌شود:

1. توجه دادن مردم به آخرت و قیامت و بیان عذاب شهوت‌رانان.

2. سفارش به پوشش و عفت.

3. اصلاح نگرش جامعه به زن، تبیین شخصیت و احیای حقوق بانوان و پاسداری از کرامت آنان.

4. تحکیم پایه‌های خانواده.

5. تأکید بر نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر.

6. از بین بردن عوامل فساد با وضع قوانین مثل: تحریم شراب و قمار و ... .

7. معرفی عاملان گسترش فساد.

8. اجرای حدود الهی.

با عرض معذرت از دوستان عزیز. منابع این مقاله رو می یارم. اگه خدا بخواد به زودی در سایت حضرت معصومه (س) مقاله به طور کامل با منابع می یاد. که لینکش رو خواهم گذاشت.

 


مشخصات مدیر وبلاگ
 
مهدی احمدی[122]
 

به نام خدا. طلبه ام. چندین ساله که کارهای پژوهشی انجام می دم. دو کتاب درباره شیخ محمد عبده و شیخ محمدجواد مغنیه و کتاب مأخذشناسی پیشگیری از جرم، چهل حدیث گلهای آفرینش و حدود 30 مقاله نتیجه فعالیتهای پژوهشی ام می باشد.


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ