سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

87/4/29
4:39 ع

با عرض معذرت از دوستان عزیز،‏ چون هنوز این مقاله به چاپ نرسیده،‏ پاورقی ها رو حذف کردم،‏ اگه مورد خواصی رو خواستین،‏ بفرمایین تا مدرکش رو ارائه کنم.

 در مجله اشپیگل، تحت عنوان «آلمانیها، ملتی بدون اخلاق» آمده است: « در پایان هزاره[1]، جامعه گرفتار بحران عمیق اخلاقی است. اتفاق نظر در اینکه خیر و شر چیست، در حال زوال است؛ در سیاست، رفاه اجتماعی تقریباً نقشی ندارد و در اقتصاد، منفعت شخصی عامل اصلی است».
«انهدام تصور عمومی درباره مسایل شرم‏آور و اخلاقی، در جُنگها و شوهای تلویزیونی که در برنامه‏های عصر شبکه‏های تلویزیونی پخش می‏شوند، قابل ملاحظه است... این گونه شوها از این تخیل زنده‏اند که بهتر است به جای اینکه نامشهور باقی بمانم با عیب و نقص خود مشهور شوم؛ بهتر است یک خوک (آدم رذل) مشهور باشم تا انسانی اخلاقی اما صفر یعنی نامشهور.

هیچ کدام از مکاتب فلسفه اخلاقی غرب، مانند مکتب هگل، کانت، فروید و غیره، «فلسفه اخلاق غرب» را تأمین نکرده­اند. به علاوه، هیچ کدام از این مکتبها، نظام اخلاقی خاص خود را ارائه نداده، بلکه به بیان دیدگاه­های فلسفی خود در بعد اخلاق بسنده نموده‏اند «نقطه مشترک بین همه این دیدگاه‏ها این است که رفتار انسانی را به شرطی «اخلاقی» می‏دانند که خود انسان، هدف و قانونِ اَعمال خویش را تعیین کند و خیر را مد نظر داشته باشد.»

در غرب، نظام و ارزشهای اخلاقی ثابتی مطرح نیست بلکه خیر و شر تابع نظر و رأی اکثریت مردم و به مرور زمان، قابل تغییر است.

آموزش مسائل جنسی به شاگردان رواج یافت. شاگردان از سن چهارده سالگی با روابط و مسایل جنسی آشنا می‏شوند و نسبت به احساس ارزشها، توانایی تصمیم‏گیری اخلاقی و یادگیری اصطلاحات در بعد جنسی، تعلیم می‏بینند. این درس منوط به موافقت والدین نیست، بلکه به صورت اجباری برای عموم شاگردان[2] تدریس می‏شود.

از طرف دیگر مفاهیم اخلاقی مانند «حیا»، «عفت»، «غیرت»، «تقوی» دیگر دارای ارزش مثبت اخلاقی نیستند و برای بسیاری از مفاهم مانند «ناموس» و «غیرت» در زبانهای غربی مانند زبان آلمانی، معادلی وجود ندارد.

یکی از معضلات اجتماعی جوامع غربی رواج پرنوگرافی[3] و اشتغال گروه کثیری به این کار است. بازار این گونه تولیدات امروزه در غرب از رونق فراوانی برخوردار است و در حال حاضر به عنوان یکی از شاخه‏های اقتصادی پر درآمدِ کشورهای غربی مطرح است؛ تاحدی که افرادی که در پخش پرنوگرافی به طور مستقیم اشتغال دارند، حدود ده هزار نفرند. تخمین زده می‏شود اگر پرنوگرافی در آلمان ممنوع گردد، حدوداً 90% کل ویدئوکلوپهای این کشور، تعطیل خواهند شد. درآمد مالیاتی دولت از این امر، به بیش از 350 میلیون مارک تخمین زده می‏شود. رسانه‏های گروهی غرب، با پخش این فیلم‏ها و تصاویر مبتذل، دیدگاه خاصی را به اذهان کودکان و نوجوانان القا می‏کنند و با این تلقینها، عملاً جلو رشد آزادانه آنان را می‏گیرند.

یکی از معضلات ناشی از ترویج پرنوگرافی شیوع پدیده تجاوز به زنان است، اگرچه بعضی افراد تصور می‏کنند که هرچه در بعد جنسی، آزادی بیشتری حاکم باشد، کنجکاوی و رغبت انسان نسبت به این مسایل کمتر می‏شود؛ اما تحقیقات انجام شده در غرب، خلاف آن را نشان می‏دهد. پژوهشی از دانشگاه پَتسدام آلمان (Universitaet Potsdam) نشان داد که از 250 پسری که مورد سؤال قرار گرفته‏اند، 32% اقرار کردند که به طور هدف‏دار، از مشروبات الکلی و یا مواد مخدر یا مست کننده استفاده کرده‏اند تا به اهداف جنسی خود برسند.

از جمله دیگر معضلات دامنگیر غرب که خود ناشی از رواج پرنوگرافی است، افزایش آمار طلاق نسبت به ازدواج است، به عنوان نمونه آمار رسمی اتریش نشان می‏دهد که بین سالهای 1970 تا 2001 تعداد طلاقها در این کشور از نرخ 10000 به 20582 طلاق در سال افزایش یافته است. بر این اساس، در اتریش حدود 60% کلیه ازدواجها به طلاق کشیده می‏شود.

شلوگل وزیر کشور اتریش در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه گردهمایی دو روزه پلیس بین‏الملل که در همین زمینه در وین افتتاح کرد، ارقام نگران کننده‏ای را ذکر کرده و می‏گوید: «سالانه تا 000/200 زن، از کشورهای اروپای شرقی به اروپای غربی برده می‏شوند. به اکثر این افراد وعده آینده درخشان به عنوان مُدِل داده می‏شود؛ ولی وقتی به کشورهای غربی رسیدند، استثمار شده و به فحشا واداشته می‏شوند. اتریش به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود، یکی از محورهای تجارت زنان، از اروپای شرقی است...» ممکن است کسی تصور کند که بالاخره سهمی از سود این تجارت به آن زنان بیچاره می‏رسد، در صورتی که از محتوای پژوهش‏ها چنین برمی‏آید که این درآمد ناچیز هم از آنها پس‏گرفته می‏شود و به بسیاری از آنان مواد مخدر تزریق می‏شود تا ساکت بمانند.» [4]

سال گذشته در یکی از مناطق ساحلی شلوغ بلژیک در شهرک "بردنه" در منطقه هلندی زبان این کشور زن و مردی رابطه نامشروع برقرار کردند، و هر چند در دادگاه به جرم گستاخی اجتماعی و قانون شکنی محکوم شدند ولی قاضی با استفاده از اختیارات قانونی خود آنان را بخشید.[5]

به راستی دلیل آمار و حوادث ذکر شده چیست؟ اگر مکاتب غربی می­توانستند امنیت اخلاقی را تأمین کنند این گونه آمار و حوادث را شاهد نبودیم.[6] آنچه که می­تواند جامعه را امنیت اخلاقی بخشد عمل به احکام نورانی اسلام است که با فطرت بشریت هماهنگ است.

آماری که گذشت نشانگر جاهلیت مدرن است. جاهلیتی که قبل از ظهور رخ می­دهد.

 

امنیت اخلاقی در آستانه ظهور

چنانچه از احادیث استفاده می­شود حضرت مهدی (عج) مثل پیامبر بزرگوار اسلام(س) در برابر جاهلیت قرار می­گیرد؛ جاهلیت مدرن. اکنون بر اساس روایات وضعیت امنیت اخلاقی در آستانه ظهور را به تصویر می­کشیم. البته ناگفته نماند که تصویری که پیش رو دارید مربوط به همه جهان نیست. چون اگر همه جهان به وضعیتی که ذکر خواهد شد مبتلا شوند، حضرت یاری برای قیام نخواهد داشت و اصولا شرایط آماده نخواهد بود. طبیعتاً یک الگوی مناسب از جامعه مهدوی باید به مردم دنیا نشان داده شود تا زمینه ظهور فراهم باشد.

 

پوشش نامناسب

همیشه گناهان بزرگ یکباره از انسان سر نمی­زند بلکه شیطان آرام آرام و مرحله به مرحله نقشه­های تباهگرانه خود را پیاده می­کند. نوع پوشش یکی از آن موارد است شاید برخی از جوانان به این نکته توجه نداشته باشند که نوع پوشش آنها ، تأثیر فراوانی بر جنس مخالف دارد، اهل بیت(ع) وضعیت پوشش در آستانه ظهور را اینچنین معرفی نموده­اند: مردان با طلا خود را می­آرایند و لباس­های ابریشمی می­پوشند[7] زنها لباس مردانه می­پوشند و پوشش حیا از آنها گرفته می­شود [8] و با لباس­های مردانه جلوه­گری می­کنند[9] و مردان و زنان همانند می­گردند[10] لباس­هایی در جامعه عرضه می­شود که وقتی زنان آن را می­پوشند در عین پوشش، برهنه­اند و اراذل و اوباش بر مردم شریف و آزاده برتری می­یابند[11] زنان زینتهای خود را آشکار می­سازند، از دین بیرون می­روند، به فتنه­ها می­گرایند، به سوی شهوتها و لذتها می­شتابند، محرمات الهی را حلال می­شمارند و سرانجام در جهنم جاویدانند.[12]

نکات قابل توجه این است که در اسلام پوشش برای حفظ حیا است، برخی تصور می­کنند همین که زن، بدن خود را پوشانید کفایت می­کند و به همین خاطر از هدف اصلی حجاب دور می­شوند. حجاب مقدمه عفت است. پوششی که نتواند عفت زن را تأمین کند و با حیایی او را اعلام کند نظر اسلام را تأمین نکرده است. لذا در روایات فوق دیدیم اشاره به همین مطلب داشت و فرمود: زنها لباس مردانه می­پوشند و پوشش حیا از آن­ها گرفته می­شود. آری وقتی که حیا و عفت از جامعه زدوده شد، طبیعی است که اراذل و اوباش بر مردم شریف برتری یابند و وقتی که افراد جامعه به سمت و سوی شهوترانی کشیده شوند، محرمات الهی را حلال می­شمارند و در چنین جامعه­ای است که امام صادق(ع) فرمود: اذا رأیت النساء یبذلن انفسهن لاهل الکفر.[13] زنان را می­بینی که خودشان را به اهل کفر نثار می­کنند، ما بیم آن داریم که وارد شدن بانوان مسلمان به مسابقات ورزشی دنیای کفر سرانجام شومی این چنین داشته باشد.

 

فساد و فسق علنی

گناه و مخالفت با دستورات الهی بد است چه مخفیانه باشد و چه علنی. اما گناه کوچکی که علنی انجام شود از برخی گناهانی که بزرگترند و مخفیانه انجام می­شود، بدتر است. شکستن حرمت دستورات و اوامر الهی و بی اعتنایی به فرموده پیامبر و اهل بیت (ع) خطر بزرگی است که باعث بی تفاوتی مردم جامعه به احکام اسلامی می­شود و خود زمینه انجام گناهان بزرگتر را فراهم می­آورد. و باعث می­شود که به مرور زمان مردم گناهان علنی انجام شده را گناه تلقی نکنند و کسی نیز جرأت اعتراض پیدا نکند.

اهل بیت نور از جمله امام علی(ع) در این باره می­فرمایند: تظهر الملاهی و یمرّ بها فلا یجتریء احد علی منعها.[14] میادین و مسابقات و آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشکارا به کار گرفته می­شود، مردم عبور می­کنند و کسی جرأت نمی­کند که از آن جلوگیری کند. در حدیث دیگری پیامبر اکرم(ص) می­فرمایند: و یتجاهر الناس بالمنکرات .. فینفق المال للغناء.[15] مردم در آن زمان، به طور آشکار منکرات را انجام می­دهند و مال و ثروت را در راه غنا و آوازخوانی­ها مصرف می­کنند. امام علی (ع) نیز ضمن توصیف آن دوره بیان می­دارند که جوانان خوانندگی آمیخته با غنا و نوازندگی و شرب خمر را کاری بجا و حلال می­دانند.[16]  امام صادق(ع) اوضاع را همینگونه می­بیند و می­فرماید: و الخمور تشرب علانیه و یجتمع علیها من لا یخاف الله و یدعی الیها.[17] و مشروبات نا مشروع به صورت علی مصرف می­شود و کسانی که از خدا نمی­ترسند به دور هم جمع می­شوند و شراب می­نوشند و به آن دعوت می­کنند. رسول گرامی اسلام نیز از توجیه عمل خلاف خبر می­دهد و می­فرماید: لیشربنَّ الخمر اناس من امتی یسمونها بغیر اسمها و یضرب علی رؤسهم بالمعازف.[18] جمعی از امت من مسکرات را می­نوشند اما آنها را به اسم­های دیگر نام می­برند و بر بالای سر آنها ساز و آواز و نوازندگی برگزار می­شود. امام صادق(ع) همچنین از خوردن شراب به بهانه اینکه خواص دارویی دارد خبر می­دهد: و رأیت الخمر یتداوی بها و توصف للمریض و یستشفی بها.[19] خمر جنبه دارویی پیدا می­کند برای بیماران توصیه می­شود و بیماران به قصد درمان و بهبودی می­خورند.

بدیهی است در جامعه­ای که از یک سو جوانانش موسیقی­های شیطانی را می­پسندند و شراب می­خورند[20] و از سویی دیگر گناهان خود را علنی کرده و از قبح آن کاسته­اند و برای جلوگیری از اعتراض­های احتمالی انواع توجیه و دروغ را نیز به کار برده­اند، امر به معروف و نهی از منکر جایگاه والایی نخواهد داشت. پیامبر اکرم(ص) فرمود: اذا کثر الجور والفساد و ظهر المنکر و امرت امتی به و نهی عن المعروف و ینکرون الامر بالمعروف و النهی عن المنکر.[21] زمانی خواهد آمد که جور و فساد زیاد شود و گناهان و زشتی­ها علنی شود و برخی از امت من به آن منکرات امر کنند و از معروف نهی نمایند و امر به معروف و نهی از منکر را انکار کنند.

و به تعبیر امام علی(ع): یصبح الآمر بالمعروف ذلیلاً و الفاسق فیما لا یحب الله محموداً.[22]  آمرین به معروف در بین مردم ذلیل و خوار خواهند بود و فاسقان و گمراهان مورد ستایش و احترام .

وقتی به روایات پیش از ظهور نگاه می­کنیم ، در می­یابیم که مهمترین دلایل گسترش این گونه مفاسد سه چیز معرفی شده است: 1. ترک امر به معروف و نهی از منکر و معرفی منکر به جای معروف و معروف به جای منکر[23] 2. عدم اجرای حدود شرعی در گناهان جنسی که خود باعث متزلزل شدن نظام خانواده و ازدیاد طلاق می­شود[24] 3. عدم توجه به روزی حلال، درآمدهای نامشروع و توجه بیش از اندازه به شکم­پرستی[25].

 

بی غیرتی

اگر جامعه­ای از دستورات فطری و اسلامی و یاد خدا فاصله گرفت و نمازهایش را تباه ساخت و قدم در جاده شهوترانی گذاشت و از هوای نفس تبعیت کرد[26] ، درد بی غیرتی و بی تفاوتی آن جامعه را به سمت قهقرا پیش خواهد برد.

به دلیل شأن والای نشریه فرهنگ کوثر و خوانندگان محترمش این قسمت از «جامعه در آستانه ظهور» که عمدتاً اکنون در غرب اتفاق افتاده است را به طور مختصر بیان می­کنیم.

از بین رفتن کانون خانواده به معنای واقعی آن را در کلام پیامبر و امام علی(ع) این چنین می­یابیم:

قال رسول الله(ص): ... و اذا رأیت المرأه تصانع زوجها علی نکاح الرجال. و رأیت خیر بیت یساعد النساء علی فسقهنّ.[27] هنگامی که ببینی زن از همسرش مطلع است که او با همجنس خود رابطه دارد و به روی او نمی­آورد و می­بینی که در بهترین خانه­ها زن تشویق می­شود که فسق و فجور کند.

قال علی (ع): ...و یری الرجل من زوجته القبیح فلا ینهاها و لا یردها عنه و یأخذ ما تآتی به من کد فرجها و من مفسد خدرها حتی لو نکحت طولا و عرضا لم تهمه و لا یسمع ما قیل فیها من الکلام الردیء فذاک هو الدیوث.[28]

مرد از همسرش انحرافات جنسی را می­بیند و اعتراض نمی­کند. از آنچه از طریق خودفروشی به دست آورده می­گیرد و می­خورد اگر انحراف سراسر وجودش را فرا گیرد اعتراض نمی­کند. به آنچه انجام می­شود و در حقش گفته می­شود گوش نمی­دهد.

مردمی که خدا را به کلی از یاد برده و راه صحیح ارضای غریزه جنسی که خداوند مشخص کرده را برنتابند گرفتار موارد زیر خواهند شد: مردان با مردان و زنان با زنان ارتباط نامشروع خواهند داشت. [29] و رسما همجنس بازان با یکدیگر ازدواج خواهند کرد[30] ازدواج فامیلی رخ خواهد داد و آن را کافی خواهند دانست[31]  و به فرموده پیامبر اسلام(ص): ... و رأیت الناس یتسافدون کما تتسافد البهائم، لا ینکر احد منکراً تخوّفاً من الناس.[32] برخی از مردم را می­بینی که همانند چهارپایان به طور علنی روابط جنسی برقرار می­کنند و کسی از ترس مردم نمی­تواند آن را تقبیح کند.

 

امنیت اخلاقی در عصر ظهور

آنچه گذشت تصویری سیاه و هولناک از «جامعه در آستانه ظهور» از بعد اخلاق جنسی بود . جوامعی که هم اکنون کم و بیش با آن مواجه هستیم، جوامعی که خدامحوری را به کناری نهاده و هواپرستی را آیین خویش قرار داده­اند. اما به راستی جامعه عصر ظهور از نظر امنیت اخلاقی چگونه خواهد بود؟

امام علی(ع) چنان امنیتی را در آن دوران یادآور می­شود که زن، با همه زیب و زیور خود از عراق تا شام برود و چیزی او را نترساند.[33] امام در حدیث دیگری می­فرماید: تأمن السبل حتی تمشی المرأه بین العراق و الشام لا تضع قرنیها الا علی النّبات و علی رأیها زینتها لا یهیجها سبع و لا تخافه.[34] راهها امن شود به طوری که زن از عراق تا شام برود و پای خود را جز بر روی گیاه نگذارد، جواهراتش را بر سرش بگذارد و از درنده و درنده خویی هراس نداشته باشد. امام صادق(ع) نیز امنیت زنان را اینگونه به تصویر می­کشد: ....یطفیء الله به الفتنه الصمّاء و تأمن الارض، حتی أنّ المرأه لتحج فی خمس نسوه ما منهن رجل. لا یتّقین الا الله![35]  خداوند به وسیله او فتنه­های جانکاه را آرام و ساکن می­سازد زمین امن گردد. یک زن در میان 5 زن بدون اینکه مردی آنها را همراهی کند به حج می­روند و جز خدا از کسی باکی ندارند.

 

امام در مقابله با ناامنی اخلاقی

امام عصر(عج) چگونه این معضلات بزرگ فرهنگی را حل می­کند، بدون تردید برنامه­ای جامع و همه جانبه برای ایجاد امنیت کامل اخلاقی داشته و در هنگام ظهور اجرا خواهد نمود. آنچه در پی می­آید گوشه­ای از این برنامه است که از میان روایات استخراج شده است.

 

احیاء کتاب و سنت:

امام عصر(عج) با برنامه جامعی که دارد مردم خسته از شرارت­ها و ظلم و تباهی­ها و تشنه کلام حق را به سه اصل توحید و نبوت و ولایت دعوت می­کند. امام باقر(ع) فرمود: یدعو الناس الی کتاب الله و سنه نبیه و الولایه لعلی بن ابی طالب و البراءه من عدوه .[36] او مردم را به سوی کتاب خدا، سنت پیامبر و  ولایت علی بن ابی طالب و بیزاری از دشمنان او دعوت می­کند.

این دعوت که به عمل نیز همراه است به قدری تأثیرگذار است که امام علی(ع) فرمود: حتی لا یبقی قریه الا نودی فیها بشهاده ان لا اله الا الله و ان محمدا رسول الله بکره و عشیاً.[37] دیگر در روی زمین هیچ نقطه­ای نمی­ماند جز اینکه هر صبح و شام در آن به یکتایی خدا و رسالت پیامبر اکرم ندا سر داده می­شود. و امام صادق(ع) نیز در عصر ظهور هر نوع شرک و کفر را رد می­کند: الملک لله الیوم و قبل الیوم و بعد الیوم و لکن اذا قام القائم لم یعبد الا الله عزوجل.[38] سلطنت امروز از آن خداست سلطنت دیروز نیز از آن خدا بود سلطنت فردا نیز از آن خداست لکن هنگامی که قائم ما قیام کند جز خدای تبارک و تعالی پرستیده نمی­شود.

 

عمل به روش پیامبر(ص):

امام صادق(ع) ضمن تشبیه دقیق عصر امام زمان(عج) که جاهلیت نو حاکم است با عصر پیامبر اکرم(ص) که گرفتار جاهلیت بود، عملکرد امام زمان را نیز به عملکرد پیامبر تشبیه می­فرماید: ... یصنع کما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیه و یستأنف الاسلام جدیدا بعد ان یهدم ما کان قبله.[39] او همان کاری را می­کند که پیامبر خدا کرد. تمام فرهنگ و مناسبات جاهلی را بر هم می­ریزد و اسلام ناب را دوباره به مردم عرضه می­کند. و باز امام ششم می­فرماید: ابطل رسول الله ما کان فی الجاهلیه و استقبل الناس بالعدل و کذلک القائم.[40] پیامبر اکرم نشانه­های جاهلیت را از بین بردو با عدالت میان مردم رفتار نمود. قائم نیز چنین خواهد کرد.

 

گسترش معرفت و اخلاق :

امام باقر (ع) در توصیف تعقل در عصر مهدوی می­فرماید: اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع بن عقولهم و اکمل به اخلاقهم.[41] وقتی قائم ما قیام نماید دستی به سر بندگان خدا می­کشد و عقل آنها را جمع و اخلاقشان را به کمال خواهد رساند. بنابراین طبق فرمایش پیامبر اسلام(ص) : و تعکف الناس علی الطاعه و الخشوع و الدیانه[42] ؛ همه مردم بر اطاعت و عبادت خداوند گرائیده در اجرای احکام دیانت می­کوشند. و در نتیجه بنابر سخن امام صادق(ع) : و یذهب الزنا و شرب الخمر و یذهب الربا و یقبل الناس علی العبادات و تؤدّی الامانات و یهلک الاشرار و تبقی الأخیار.[43]روابط نامشروع ،مشروبات الکلی و رباخواری از بین میرود، مردم به عبادت و اطاعت روی می­آورند امانتها را به خوبی رعایت می­کنند . اشرار مردم نابود می­شوند و افراد صالح باقی می­مانند.

وقتی در رأس جوامع عالم انسان کامل و معصومی باشد که بتواند عاقلانه رفتار کردن را به مردم بیاموزد، طبیعتا مردم به سراغ عبادت خداوند خواهند رفت و فسادهای اخلاقی رخت برخواهد بست. اگر هم عده­ای مزاحمت ایجاد کنند و مانع تعقل مردم شوند و امنیت اخلاقی را برنتابند از گردونه هستی حذف خواهند شد.

 

نهضت علمی:

بدیهی است که علت برخی کجروی­ها عدم آگاهی و علم است. امام عصر(عج) در عصر حضور پر برکتش علم و دانایی مردم را افزایش خواهد داد. پیامبر اسلام (ص) در حدیثی ضمن توصیف قیام امام عصر فرمود: سراسر عالم را از علم و دانایی بهره مند می­سازد پس از آنکه به جهل و نادانی گرفتار آمده باشد.[44]

قطعا امام عصر(عج) از ابزار پیشرفته که در زمان حکومتش رشد چشمگیری هم خواهد داشت برای گسترش دانایی بهره خواهد گرفت. امام باقر(ع) فرمود: در زمان امام مهدی به شما حکمت داده می­شود تا آن جا که زن در درون خانه­اش مطابق با کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت می­کند.[45]

 

برخورد با متخلفان

در هر جامعه­ای عده­ای هستند که ناآگاهانه خلافی را مرتکب می­شوند که با امر به معروف و نهی از منکر متنبه می­شوند اما برای تعدادی جز اجرای حدود و برخورد سختگیرانه­تر جوابگو نیست. امام باقر(ع) در وصف حضرت مهدی و یارانش فرمود: ... یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر.[46]  امام جواد(ع) نیز به نقل از رسول خدا(ص) می­فرماید: او حدود را اقامه خواهد کرد.[47]

امام زمان(عج) که مظهر رحمت خدای سبحان است ، برای حفظ امنیت جامعه با برخی برخورد سختگیرانه تر دارد. امام علی (ع) فرمود: الا ان فی قائمنا اهل البیت کفایه للمستبصرین و عبره للمعتبرین و محنه للمتکبرین لقوله تعالی : و انذر الناس یوم یاتیهم العذاب[48] : هو ظهور قائمنا المغیب لانه عذاب علی الکافرین و شفاء و رحمه للمؤمنین.[49]  آگاه باشید که قائم ما اهل بیت برای آنانکه طالب هدایت باشند بس است، و برای آنها که بخواهند عبرت بگیرند عبرت است و برای آنانکه کبر و نخوت ورزند، عذابی جانکاه است چنانکه خدای تبارک و تعالی می­فرماید : مردم را از روزی که عذاب خدا فرا می­رسد بترسان که آن روز ظهور قائم ما از پشت پرده غیبت می­باشد که برای مؤمنان نجات و رحمت و برای کافران عذابی جانکاه است.

 

معرفی جایگاه امامت:

از آنجا که امام معصوم حجت خدا در زمین است و همه برکات به خاطر او به مردم می­رسد و او امان مردم است، توجه به جایگاه امام و درک و فهم آن ،نقش مهمی در اطاعت پذیری از امام معصوم دارد. در همین راستا حضرت مهدی(عج) فرمود: أنا خاتم الاوصیاء و بی یدفع الله البلاء عن أهلی و شیعتی.[50] من آخرین وصی پیامبر هستم و خداوند به خاطر من بلاء را از اهلم و شیعیانم بر طرف می­نماید.

مردم عصر ظهور این حقیقت را به خوبی درک می­کنند به همین خاطر به او عشق می­ورزند. امام صادق(ع) فرمود: المهدی محبوب فی الخلائق، یطفیء الله به الفتنه الصماء.[51] حضرت مهدی(عج) محبوب مردم است و خداوند به خاطر او فتنه­ها را خاموش می­سازد.

 

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . منظور قرن بیستم است.

[2] . در سنین مختلف این کار به صورتهای متفاوت آموزش داده می­شود، تا جایی که در سنین بالا شاگردان (دختر و پسر) باید عمل آمیزش را به صورت اشاره­ای در کلاس انجام دهند. آیا منادیان آموزش­های جنسی در ایران از اینان الگو نگرفته اند؟

[3] . عرضه محصولات مستهجن با ابزار هنری.

[4] . نشریه تربیت اسلامی، شماره 8، محمد والدمن، مقاله: چگونگی تنظیم رفتارها و روابط جنسی در غرب و کشورهای‏اسلامی بر اساس مقایسه دو جامعه آلمان و اتریش با جامعه ایران (خلاصه مقاله).

[5] . www.iscanews.ir / 19 / 1/ 87 ، کد خبر: 192648-09-870119

[6] . برای ملاحظه آمار بیشتر : رک: امنیت اخلاقی از نگاه نبوی ، همین نشریه، ش 68 و امنیت اخلاقی از نگاه امام هادی، همین نشریه ، ش 71.


مشخصات مدیر وبلاگ
 
مهدی احمدی[122]
 

به نام خدا. طلبه ام. چندین ساله که کارهای پژوهشی انجام می دم. دو کتاب درباره شیخ محمد عبده و شیخ محمدجواد مغنیه و کتاب مأخذشناسی پیشگیری از جرم، چهل حدیث گلهای آفرینش و حدود 30 مقاله نتیجه فعالیتهای پژوهشی ام می باشد.


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ