سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

86/1/16
4:40 ع

با سلام و تبریک عید نوروز گذشته و تبریک میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع)

در یکى از مجالس که به یاد اهل بیت برگزار شده بود و برنامه «ختم صلوات» هم برگزار بود، سخنران مجلس ضمن بحث پیرامون «عطر صلوات»، خاطره زیر را نقل کرد:
یکى بار که آخوند ملاعلى همدانى - رحمت و رضوان خدا بر او باد - میهمانى عمومى داشتند، مردم گروه گروه به خدمتش مى‏رسیدند و آن عالم وارسته، براى هر فرد یا گروه تازه وارد، از جا بلند مى‏شد و با برخى مصافحه مى‏کرد و عده‏اى را هم به اقتضاى وضع و حال، در آغوش مى‏گرفت و از میهمانان خود، پذیرایى مى‏کرد. در این میان، چند نفر وارد مجلس شدند و یکسره تا نزدیک مرحوم آخوند ملاعلى پیش رفتند و با او، روبوسى کردند. مرحوم آخوند ملاعلى به یکى از آنها گفت: بعد با شما کار دارم و بعد همگى مى‏نشستند.
هنگام رفتن، فرد موردنظر به آخوند ملا على گفت: مى‏خواهم از محضرتان مرخص شوم؛ اگر امرى هست، بفرمایید. آخوند ملاعلى به او گفت: از عطرى که به خود زده‏اید، مى‏خواهم و چنان که نشانى بدهید که آن را تهیه کنم، متشکر مى‏شوم. فرد مورد نظر با فروتنى گفت: سرورم! من عطر نزده‏ام. آخوند ملاعلى گفت: اما بوى خوش و رایحه دل‏انگیزى دارید! فرد معطر گفت: آرى، این رایحه دل‏انگیز، عطر صلوات بر محمد و آل محمد محمد است و ماجراى شیرینى دارد؛ آخوندملاعلى، خواستار نقل آن ماجرا شد و او گفت:
ادامه مطلب...

85/12/17
8:7 ص

به نام خدا و با سلام . قول داده بودم که مقاله امنیت اخلاقی که سه قسمتش کرده بودم و پاورقی هاش نیومده بود رو به طور کامل خدمت شما دوستان عزیز ارائه کنم. این هم نسخه کاملش:

 

ارزش سالانة فروش محصولات پورنوگرافی[1] در آمریکا، بالغ بر ده میلیارد دلار است. این مبلغ، چندین برابر هزینه‌ای است که آمریکایی‌ها صرف فعالیت‌های ورزشی می‌کنند.
سالانه 800 میلیون نسخه از آثار پورنوگرافی به فروش می‌رسد و همین مقدار نیز از مراکز امانی به امانت برده می‌شود.
بیش از 180 میلیون پیوند (لینک) اینترنتی در زمینه پورنوگرافی وجود دارد. امروزه تولید و توزیع این گونه محصولات، به شکل یک صنعت درآمده و 900 شرکت فعال در این زمینه وجود دارد. تعداد 200 شرکت در شهر لاس وگاس آمریکا فعالیت می‌کنند.
شبکه C.B.S آمریکا ضمن بیان مطالب فوق در یک برنامه شصت دقیقه‌ای، اذعان کرد که تنها یکی از این شرکت‌ها تا کنون بالغ بر 500 میلیون دلار درآمد داشته است.[2]
شبکه فاکس نیوز وضعیت جامعة آمریکا را چنین ترسیم می‌کند:
در هر 18 ثانیه، یک بچه از خانه‌اش فرار می‌کند. 75% دانش‌آموزان قادر نیستند استانداردهای خواندن و نوشتن را رعایت کنند. در هر سال 16 هزار نفر در رابطه با مسائل جنسی به قتل می‌رسند. یک سوم نسل جدید آمریکا نامشروع هستند.[3] 
مایکل کوک، استاد دانشگاه در آمریکا، انگیزه تحقیق چهارده ساله خود پیرامون «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» را تجاوز آشکار و گستاخانه به یک زن در ایستگاه قطار شهری شیکاگو، اعلام کرده و از بی تفاوتی جمعیت حاضر در ایستگاه، تعجب می‌کند.[4] - [5]
«امنیت اخلاقی»، دغدغه‌ای است که همه جوامع و مکاتب به دنبال آن بوده و هستند. «امنیت» یعنی آرامش داشتن، و احساس خطر نکردن، که در ابعاد مختلف قابل بررسی است. امنیت اجتماعی، شامل امنیت احترام و آبرو، امنیت جانی، امنیت مالی، امنیت مسکن و شغل و امنیت اخلاقی می‌باشد.[6]
موضوع این مقاله، «امنیت اخلاقی» در برابر فساد و انحراف جنسی است. گرچه این نوع امنیت، ارتباط زیادی با سایر بخش‌های امنیت دارد؛ ولی پرداختن به این موضوع مجال بیشتری لازم دارد.


برخوردهای سه گانه


راستی، راه ایجاد امنیت اخلاقی در جامعه چیست؟ با وضع کدام قوانین و دستورالعمل‌ها می‌توان انسان‌ها را از افتادن در پرتگاه فساد جنسی حفظ کرد؟
مکاتب الهی و غیر الهی هر کدام برای تضمین امنیت اخلاقی، برنامه‌هایی را ارائه کرده‌اند که در یک نگاه کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند: ادامه مطلب...

85/5/13
11:34 ع

به نام خدا و با سلام

می گه: چرا دیه مرد دو برابر زن هستش؟ مگه جوون زنها ارزش نداره؟؟ می گم: این که ربطی به جوون آدما نداره. اصلا مگه می شه برای جوون آدما قیمت تعیین کرد؟ این حکم اسلام به خاطر ضرر و زیانی هستش که به خانواده وارد می شه. اگر مرد از بین بره، ضرر بیشتری دامن خانواده رو می گیره . به همین خاطر دیه اش دو  برابره . در حقیقت مرد نان آور خانواده ست. می گه : خوب الان دیگه اوضاع عوض شده . زنها هم مثل مردها کار می کنند. و برای خودشون درآمد دارن. می گم : درسته که زنها کار میکنند اما اسلام این وظیفه رو بر دوش مرد گذاشته، تازه از نظر اسلام می تونه زن درآمد خودش رو برای خودش نگه داره. و این هم هستش که وقتی دیه مرد دو برابره در حقیقت این زن و فرزندانش هستند که سود می برند. خودش که وجود نداره که بخواد نفعی ببره. پس معلوم می شه که ربطی به کرامت و ارزش زن و مرد نداره. می گه: خوب این باعث عقده زن می شه. وقتی می بینه براش ارزش قائل نیستند و دیه اش نصف مرده؟ می گم: اگه برای خانمها توضیح بدی که چرا اسلام این جوری حکم کرده ، مطمئنا قانع می شن. و عقده ای هم نمی شن. می گه: اومدیم و دندون یه مرد شکست . این دیگه چرا باید دو برابر زن باشه. این که ربطی به نان آوری مرد نداره؟ می گم: باید به اطلاع برسونم که دیه مرد و زن تا یک سوم برابره. این هم یه نشانه دیگه که دیه ربطی به ارزش گذاری زن و مرد نداره . بلکه فقط به خاطر مسائل اقتصادی هست. می گه : خوب در صورتی که نفقه زن رو مرد تأمین کنه باعث سرخوردگی زن و زورگویی مرد می شه .  می گم: دادن نفقه وظیفه مرد هستش . نمی تونه برای اینکارش منت بگذاره. دوما این نشون می ده که اسلام برای زن یه شخصیت ویژه قائل هست. زن نیازی نیست که برای درآمد و تامین هزینه های زندگی دغدغه داشته باشه. زورگویی بعضی از مردها هم نشون از ضعف شخصیت اونهاست که برای جلوگیری از اون هم اسلام برنامه های خاص خودش رو داره. می گه: خوب بعضی از مردها هستند که وظیفه خودشون رو انجام نمی دن و زنهاشون نان آور خانه می شن؟ می گم: در همه جای دنیا قوانین، کلی وضع می شن . نشون دادن چند نمونه بر خلاف قاعده کلی باعث از دست رفتن اون قانون نمی شه. می گه : خوب تکلیف این خانواده ها چیه؟ تکلیف خانواده هایی که سرپرستشون زن هست چیه؟؟ چرا اون جا که نان آور خانه زن هست دو برابر پرداخت نمی شه. می گم : قانون دیه کلی وضع شده . اما برای مواردی که مثال زدید اسلام مشخص کرده که دولت اسلامی موظف هست که این خانواده ها رو تأمین کنه. اگر زنی که سرپرست خانواده هست از بین رفت، نصف دیه به طور معمول پرداخت می شه و اگر کم بود دولت اسلامی بقیه اون رو تأمین میکنه. این وظیفه دولت اسلامی هست. می گه : یه سوال دیگه می مونه. اگر یه پسر بچه و یک دختر بچه از بین برن در حالی که هیچ کدوم از اونا نان آور خانه نیستند . چرا دیه پسره دو برابره؟ می گم: نگاه اسلام به جنس مرد به عنوان یک نیروی کار هستش. چه بالفعل چه بالقوه این پسر نیروی کار محسوب می شه . به همین خاطر اگر چه قبل از آغاز کار کردنش از بین بره ، دیه اش دو برابره . چون در حقیقت یک نیروی کار از دست رفته.

راستی نظر شما چیه؟

 


85/4/30
8:49 ع

به نام خدا و با سلام به دوستان

شامگاه پنج شنبه 22 سپتامبر سال 1988 در ایستگاه قطار شهری شهر شیکاگو از ایالات متحده آمریکا، زنی مورد تجاوز قرار گرفت. مایه تاسف اینکه این کار در حضور تعداد زیادی از مردم اتفاق افتاد و هیچ کس به کمک زن نرفت و تجاوز کننده به راحتی پس از پایان کار خود از معرکه دور شد.

تنها پسر جوانی که از دور شاهد ماجرا بود به طرف آن مرد رفته و با او درگیر شد که با دخالت پلیس به پایان رسید.

این خبر وحشتناک صبح روز بعد در روزنامه های آمریکا انعکاس یافت.  یک نسخه از روزنامه نیویورک تایمز هم به دست مایکل کوک (استاد دانشگاه در رشته تاریخ دین اسلام) رسید. با خواندن این خبر تاسف انگیز احساس کرد که در جامعه آمریکا خلأ وجود دارد.

خواندن این خبر،  دانشمند مسیحی (مایکل کوک) را بر آن داشت تا یک تحقیق جامع را شروع کند. این تحقیق راجع به واژه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام بود. 14 سال مدت زمانی بود که این دانشمند پرکار راجع به این حکم زیبای اسلام تحقیق کرد و محصول آن تحقیق کتابی است به نام امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی، که توسط آقای احمد نمایی ترجمه و به دست آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

نویسنده این کتاب ، بی تفاوتی مردم آمریکا نسبت به ظلم هایی که بر دیگران وارد می شود را نبود این فریضه مهم در اجتماع آمریکا می داند. و قائل به این است که اگر این حکم  دین اسلام در آمریکا  اجرا می شد امنیت اجتماعی بیشتری داشتند.

نویسنده کتاب با مقایسه امر به معروف و نهی از منکر در ادیان مختلف اذعان میکند که این حکم با این گستردگی فقط در اسلام بیان شده و سایر ادیان مراتب بسیار پایینی از این فریضه را اشاره کرده اند.

در بین مذاهب اسلامی ، مذهب شیعه پویاترین و فعال ترین مذهب در زمینه امر به معروف است. این جمله را مایکل کوک می گوید.

به امید روزی که شاهد اجرای این فریضه الهی که باعث آرامش و امنیت اجتماعی می شود، باشیم.

در پناه حق


مشخصات مدیر وبلاگ
 
مهدی احمدی[122]
 

به نام خدا. طلبه ام. چندین ساله که کارهای پژوهشی انجام می دم. دو کتاب درباره شیخ محمد عبده و شیخ محمدجواد مغنیه و کتاب مأخذشناسی پیشگیری از جرم، چهل حدیث گلهای آفرینش و حدود 30 مقاله نتیجه فعالیتهای پژوهشی ام می باشد.


لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ